Підготовка до ЗНО з англійської мови: з чого починати?
Це запитання є важким для багатьох, особливо тих, хто не може похизуватись високим рівнем володіння мовою або описує свою підготовку словами «треба з нуля». Допомога є у вигляді плану з поясненням кожного пункту.
1. Який твій теперішній рівень?
Важко радити «роби те», «читай те», не знаючи рівня мови учня на даний момент, тим більше якщо йдеться про підготовку до ЗНО. Тому на самому старті треба визначити орієнтовний поточний рівень. Для цього проходимо тест, наприклад, той, який дає British Council: тест. Але потрібно зауважити, що тести, які ніби-то визначають рівень володіння мовою, точно його все одно не визначать. Один з таких може видати рівень Intermediate, інший – Upper-intermediate. Хіба в тесті буде 500 завдань, тоді можна говорити про якусь достовірність.
Але ми готуємось до ЗНО, тому раджу пройти повний тест попердніх років ЗНО, щоб побачити, скільки та яких помилок допускається найбільше. Це також хороша підказка, в якому напрямку рухатись. Крім того, це ще й найточніший поточний рівень.
2. Що треба знати про ЗНО?
Перш ніж починати готуватись до зовнішнього тестування з англійської мови, треба знати, які аспекти перевіряють тести, якими видами завдань.
Тести минулих років – це найкраще ознайомлення з видами завдань.
У 2018 році ЗНО змінюється: стає дворівневим – В1 та В2.
3. Як знати, що вчити?
Потрібно взяти програму ЗНО, добре її переглянути, знову-таки побачити в ній щось знайоме, а щось нове. А далі переходити до роботи.
4. В програмі все досить загально, з чого конкретно починати?
Варто почати з граматики, за якою і лексика підтягнеться. Є чимало хороших граматичних посібників з вправами, за допомогою яких можна цікаво розбирати та закріплювати теми. Це можуть бути різнорівневі серії:
- Grammar in Use,
завантажити Grammar in Use (Містить правила по граматиці, вправи та відповіді до них для перевірки правильності виконання завдань):
English Grammar in Use 5th Edition – 2019
English Grammar in Use Supplementary Exercises 5th Edition – 2019
- Grammarway,
- Oxford Practice Grammar,
- English Grammar in Use – Raymond Murphy
або комплекти (підручник + робочий зошит) британських видавництв.
- Наприклад, Мission 1 або 2,
- Click on 2 (в кого рівень слабший – А2), 3 або 4 (рівні В1 та В2),
- Solutions (Pre-Intermediate, Intermediate, Upper-Intermediate)
Також є хороші книги для підготовки до ЗНО з англійської мови як:
- Grammar and Vocabulary for First Certificate видавництва Longman. Це підготовка до тесту на знання англійської FCE, проте дійсно підходить.
- А для роботи з текстами та завданнями до них – FCE Practice Tests Plus 2 New Edition.
- Крім цього, раджу також підручник Get 200, тільки Book 2.
Зазначу, що «з нуля» самостійно вчитись дуже важко, виникає море запитань, тому раджу заручитись додатковою допомогою, щоб було кому їх ставити.
5. Як готуватись, окрім вивчення граматики?
З цим пунктом не все так просто, оскільки ніхто точно не скаже, які слова зустрінуться в тому чи іншому тесті. Попри те, що такий список є. Лексичний мінімум, в ньому в алфавітному порядку розміщені гори слів, проте можу собі уявити, як нудно, водночас важко і неправильно опановувати мову, лише вивчаючи слова, без контексту.
Тому краще багато читати. Якщо вже маєш гарний посібник, то в ньому обов’язково знайдуться цікаві, сучасні тексти, інтерв’ю, діалоги, статті, листи. А в них – відомі та нові слова, які набагато цікавіше й легше вчити саме в контексті, в межах вивчення однієї теми спілкування (перелік цих тем також є в програмі ЗНО).
Крім того, онлайн ресурсів на сьогодні безліч, лишається знайти цікаві для тебе.
6. Як готуватись до аудіювання?
Ні для кого не секрет, що потрібно слухати, слухати й ще раз слухати багато. Не витрачачи часу, вибери один з наступних сайтів та слухай.
7 сайтів для тренування навичок аудіювання
Любиш слухати музику? Слухай, але з текстом пісень та словником. Любиш фільми чи серіали? Переглядай, але з субтитрами. Ось тобі й лексика в невимушеній формі.
7. Як готуватись до письмового завдання?
Писати і ще раз писати. З помилками чи без – по-різному буває. Але погодься: важко навчитись писати, лише читаючи те, що інші написали. Тому треба брати критерії оцінювання цих завдань, спершу дуже добре з ними ознайомитись, а потім – теми завдань, шаблони та тренуватись писати своє.
8. Що треба вчити, для того щоб успішно скласти ЗНО з англійської?
Зацікавлено та систематично працювати з мовою на підвищення свого теперішнього рівня. Працювати з повними тестами ЗНО, читати, писати, слухати. Це тестування дуже підступне тим, що ніколи не знаєш, яка лексика зустрінеться у текстах і завданнях, тому чим більше, тим краще. Великий лексичний запас в контексті ЗНО – це краще, ніж вимуштрувана граматика.
9. Які найскладніші завдання на ЗНО з іноземної?
У кожного вони будуть свої. Однак найпоширеніші – це завдання , де потрібно додати пропущені слова в тексті. Складність в тому, що з-поміж 4 синонімів або схожих слів потрібно вибрати одне правильне. Треба дуже добре знати і відчувати слова, а це важко, оскільки в конкретному випадку можуть ніби-то підходити й кілька слова.
У програмі можна знайти інформацію, за якою для ЗНО потрібно володіти лексичним запасом з 2500 слів. Однак це дуже орієнтовне число. Тим паче не варто якось намагатись витрачати час на точний підрахунок свого багажу слів.
Тому підготовка до цього виду тестових завдань полягає в «підтягуванні» лексичного словничка, читанні найрізноманітніших матеріалів: текстів, статей, новин, діалогів, у вивченні слів, фраз, повторенні їх, письмовому та усному їх уживанні.
Для багатьох складним, звичайно, є письмове завдання, а також завдання, в якому треба зрозуміти не один абзац та підібрати заголовок до нього, а весь текст і відповісти на запитання до нього. Складність в тому, що запитання/завдання йдуть не в порядку подачі інформації в тексті, часто можуть стосуватись головної думки чи конкретної фрази.
10. А чи достатньо буде займатись лише зі збірником для підготовки до ЗНО, який видається щороку?
У багатьох майбутніх ЗНОшників початковий етап підготовки затягується, перетворюючись на довготривалий пошук різних матеріалів, підручників, табличок і тому подібного. Таким чином, ці пошуки можуть підсвідомо сприйматись як безпосередня підготовка. Хоча це хибне відчуття. Або ж з точністю до навпаки: як тільки виходять у світ нові посібники – збірники ЗНО, з їх купівлею приходить відчуття, що все – половина справи зроблена.
Одного збірника замало (це не стосується хіба що категорії «upper-intermediate» учнів, яким може бути достатньо проглянути його, аби щось повторити. Хоча він їм буде справді нецікавим). З одного боку, у збірнику є і теорія, і тестові завдання, і повні тести з відповідями. Але великий його недолік – в монотонності, сухості, а подекуди й помилках. Мову, грубо кажучи, без картинок, без звучання, вчити важко. Мова – «живий організм», і вчити її треба в живому вигляді: читаючи, слухаючи, переглядаючи, спілкуючись…
11. Чи реально вгадати багато відповідей?
Навряд чи. Для того й ввели «поріг», щоб виключити можливість проходження тих абітурієнтів, які просто вгадали певну кількість відповідей. Розраховувати на велику кількість вгадувань не варто. Треба реально оцінювати свої сили, а краще – посилювати їх, щоб досягти бажаного результату.