Граматика займає дуже важливе місце у вивченні англійської мови по ряду причин. По-перше, без неї неможливо навчитися правильно говорити, будувати фрази і речення, навіть якщо ви володієте великим лексичним запасом. Але по суті граматика – це просто набір правил, і вчити їх більшості людей не так вже й цікаво. Але вчителі та методисти не дарма свій хліб їдять, вони постійно намагаються розбавити сухі граматичні правила, придумуючи гри, які не тільки цікаві та захоплюючі, але ще і гармонійно вписуються в навчальний процес і допомагають легко і ненав’язливо вчити необхідний матеріал.
Коли використовувати
Не дивлячись на доведену користь і доцільність використання ігор у навчальному процесі взагалі і при вивченні граматичного матеріалу зокрема, важливо пам’ятати, що краще – ворог хорошого. Тому їх також потрібно використовувати в міру і правильно. По-перше, пам’ятайте, що граючи, студенти, особливо якщо це діти, та ще й не індивідуально, а в групі, дуже збуджуються і стають енергійними. Тому якщо ви запланували після гри обговорювати нову тему, ви даремно втратите час, так як налагодити дисципліну може бути досить складно. Ігри краще використовувати на закріплення вивченої теми, для відпрацювання нових граматичних конструкцій, щоб все проходило легко і невимушено в ігровій та дружній атмосфері. Отже, найбільш доцільно використовувати ігри в проміжних уроках в циклі обговорення певної граматичної теми. Щодо часу на уроці, то краще робити це ближче до завершення – це допоможе трохи розслабитися і залишити приємні враження від уроку до наступної зустрічі.
Види ігор
Ігри на уроці англійської можуть бути найрізноманітнішими. Їх використання може бути обмежено тільки тривалістю уроку і креативністю вчителя. Так, наприклад, ігри можуть бути з використанням різних предметів в якості реквізитів і без них. На думку І. Франка, реквізити сприяють тому, щоб ігрова ситуація була більш реалістичною, що, в свою чергу, допомагає кращому засвоєнню матеріалу. Але, звичайно ж, коли мова йде про навчання по Skype, це навряд чи можливо. За своїм характером ігри можуть бути предметні, сюжетні, ділові, рольові, імітаційні та ігри-драматизації. Для того, щоб внести більше різноманітності в ігровий процес, учитель може використовувати різні види роботи під час заняття, такі як індивідуальна, парна, групова і фронтальна. Кожна з них має свої переваги для студента, тому, віддаючи перевагу одній, не варто нехтувати й іншими.
Приклади
Наприклад, якщо ви вивчаєте зі студентами оборот «going to», запропонуйте їм певну ситуацію, де їм потрібно описати, що вони планують робити. Це може бути поїздка в Лондон (тут заодно можна буде вивчити і визначні пам’ятки Лондона) або організація вечірки або плани на відпустку.
При вивченні часу Present Continuous, можна використовувати гру з картками. Для цього потрібні серії картинок по темам. Якщо це тема «Food», то можна підібрати картинки, де хтось п’є чай, хтось їсть грушу, люди накривають на стіл, готують обід і т.д. В отвір, вирізаний у листівці, видно тільки голову людини. Показавши листівку студентам, викладач запитує: «What is he doing?» Студенти повинні відгадати, задаючи навідні запитання у відповідному часі: «Is he eating soup?» «Is he cooking?» і т. д. Учитель відповідає «No, he is not», «Yes, he is». Запитання можна поставити і один одному, використовуючи парну роботу і практикуючи обидві навички – задавати питання і відповідати на них.
Для вивчення прийменників можна використовувати різні види ігор, наприклад, активні. Якщо ви займаєтеся з дітьми, їм дуже сподобається, якщо ви будете давати їм вказівки, де потрібно стати (behind the door, at the table, near the bookcase, etc). Відомо, що підключаючи рухову активність до процесу запам’ятовування, пам’ять активується ще більше. Подібну гру можна проводити і онлайн – по черзі загадувати певний предмет своєї кімнати або на картинці, і відгадувати, де він знаходиться.
Для багатьох студентів каменем спотикання у вивченні англійської мови є неправильні дієслова. Погодьтеся, що зубрити близько ста дієслів з трьома формами ой як не весело. Але і цю рутину можна скрасити, використовуючи ігровий підхід. Потрібно приготувати картки. На одній стороні напишіть 3 форми дієслова, наприклад: drive, drove, driven. На зворотному боці картки запишіть ці ж форми, але тільки з переставленими буквами, наприклад: rdvei, erdvo, nedriv. Показуйте студентам зворотні сторони цих карток або можна писати ці форми в чаті в Skype, наприклад, a учні повинні спробувати відгадати ці три форми дієслова. Після того, як завдання виконано, викладач перевертає картки лицьовою стороною, після чого потрібно обов’язково правильно прочитати всі три форми, щоб вони правильно відклалися в пам’яті. Спочатку це може бути складно, але трохи потренувавшись, як правило, всі з цікавістю і полюванням грають в цю гру.
Якщо ви запитаєте будь-яку людину, що вивчає англійську, що йому дається найважче, дев’яносто відсотків дадуть відповідь, що це граматика, особливо розгалужена система англійських часів. В руках викладача величезна сила, яка може зробити процес навчання не тільки легким, але ще і захоплюючим і більш результативним. Пам’ятайте, що все, що людина робить із задоволенням, вона робить значно краще. За допомогою ігор можна вчити із задоволенням навіть найскладніші і нудні граматичні правила. Якщо ігри стануть невід’ємною частиною вашого заняття, то ваші студенти стануть успішнішими у вивченні англійської мови.