Американська мрія чи American dream – найважливіше і, мабуть, найпарадоксальніше культурологічне поняття не тільки для США, але і для всього світу. Чому воно має велике значення, більш-менш зрозуміло – це ідеали, які вже не перше сторіччя розбурхують розуми людей. А ось чому парадоксальне? Та тому що насправді ніхто точно не знає, як це виглядає. Але існує безліч припущень, про які ми розповімо далі.
Що таке американська мрія? Хто першим почав мріяти?
Як і будь-яка грандіозна ідея, все почалося в важкі часи.
Представьте: 1931 рік – найгостріший пік Великої депресії (Great Depression). Вчорашні заводи-гіганти зазнають краху, бізнес збанкрутував. Діти голодують, безробіття, економіка валиться ось уже третій рік, і здається, що просвіту вже не буде. Ще недавно Джеймс Траслоу Адамс працював в банківській сфері, стає письменником-фрілансером але не може спокійно дивитися, як все котиться вниз. Він спостерігає, як люди втрачають останні крихти людського, захоплюються радикальними течіями і готові на все, аби зберегти собі життя. Сидячи в маленькій кімнатці в Брукліні, він задумує написати «Епос Америки» (Epic of America), щоб нагадати американцям, хто вони і в чому їх велика місія. І це спрацювало.
Насправді термін “американська мрія” в цьому трактаті вказано досить опосередковано – як шлях до благ і рівноправності через працю. Практично, все те ж саме було описано в Декларації про незалежність від 1776 року, в наші часи Адамсу б загрожував суд за плагіат. Але звучало все досить пафосно і досить розпливчасто, щоб термін підхопили можновладці і зробили мотивуючим девізом покоління.
З 30-х років без цього словосполучення не обійшлась жодна передвиборча компанія в Сполучених Штатах. Його тисячі разів використовували в рекламі і на проповідях. Якщо Вільям Сефайр або Дональд Трамп говорили про його велич, то Вільям Фолкнер і Хантер Томпсон розносили в пух і прах. Тобто, своє місце в культурі воно міцно зайняло.
Як вона виглядає
Американська мрія занадто абстрактна, щоб дати їй єдине визначення. Історики, філософи і культурологи до сих пір не зійшлися ні на одній з трактувань. Але за час існування терміна набралося безліч соціальних стереотипів і версій її виконання, з яких можна скласти певну картинку.
У складі цього поняття міститься цілий комплекс аспектів:
Цінності та ідеали – політика, релігія, суспільна свідомість і т.д .;
Побутове життя – що потрібно мати з матеріального;
Відносини в соціумі – як взаємодіяти з іншими людьми.
Розберемося детальніше в основних моментах і найважливіших складових – що потрібно робити, щоб мрія таки здійснилася.
Про що думати
Основними ідеалами суспільства з моменту заснування країни були свобода, демократія і можливість самореалізації. Звичайно, не без застережень – жінки одержали б право голосу тільки в 20-х, а напружена ситуація з африканським населенням стихла лише до 70-их. Обрання Барака Обами президентом або становлення кар’єри Опри Уїнфрі вважається небувалим досягненням навіть для такої демократичної і толерантної країни як США. Але тим не менше, прийнято думати, що саме опора на свободу і концепцію self-made (вирощування з себе розумної людини власними силами) здатні створити диво і перетворити будь-якого в суспільно значиму, відкриту світу особистість з коханою і дохідної роботою.
Що купувати
Стереотипний побут американця із мрією, що збулася виглядає приблизно так: великий світлий будинок в передмісті, на фасаді майорить зоряно-смугастий прапор, акуратний сад, дружна сім’я з двома і більше дітьми. Після роботи в будні сімейні вечері і пасивний відпочинок. Кожна субота – сімейні свята або барбекю у дворі, щонеділі – церква, швидше за все, протестантська. Їжа, одяг, автомобіль, гроші на розваги, освіту і що завгодно ще – завжди в достатку, навіть трохи в надлишку. І звичайно, передбачається, що все це буде зароблено чесною працею і пропорційно зусиллям.
Не те щоб все це недоступно в квартирі, просто змінюється сам формат. Матеріальних благ повинно бути стільки, скільки потрібно на підтримання високої якості життя. Ну, може бути трохи більше. І ще трохи. Поки не набридне їх наявність і потреба витрачати.
American Dream – ідеологія чи спосіб життя, концепція ідеального суспільства
З ким і як спілкуватися
Спілкуватися можна з усіма, але по-різному. Найважливіші контакти – це бізнес. Тут всі засоби хороші і немає права на помилку. На другому місці – сім’я і рідні, вони завжди зрозуміють і пробачать. На третьому – імідж в суспільстві і підтримку образу впевненого в собі і впливової людини. Навіть якщо це не завжди так, марку варто тримати. В іншому потрібно лише чергова взаємоповага і привітність.
Нічого не здається знайомим? Практично та ж концепція ідеального суспільства, як і в СРСР, тільки вивернута на капіталістичний лад. Всі ті ж правила існування для того, щоб відчувати себе добре і знаходити схвалення оточуючих. Американська мрія допускає індивідуалізм і заохочує накопичення грошей як ресурсу для досягнення щастя. Радянська ж її сестра любить примовляти «все в будинок» і не любить тих, хто висовується. По суті, це дві утопії з одним єдиною відмінністю. Перша хоча б миготить на горизонті, навіть якщо далеко – завжди знайдеться герой, який захоче до неї допливти і дійсно вийде з води іншою людиною. Соціалістичний ж рай поки не розгледіли ні в одну підзорну трубу.