Корисність і необхідність використання ігор під час уроків англійської мови доведено вже давно і в додаткових аргументах не потребує. Але дуже часто вчителі використовують ігровий елемент на уроці для того, щоб дати студентам можливість відпочити, переключитися на нову активність і забувають про крайню корисність гри для навчання, зокрема запам’ятовування нової лексики. Саме для цього розроблено цілий комплекс так званих лексичних ігор.
Види
Лексичні ігри можна використовувати на різних рівнях оволодіння англійською мовою – від початкового рівня (Beginner) до просунутого (Advanced). Тільки, звичайно ж, на кожному етапі ці ігри будуть свої. На рівні Beginner і Elementary можна в ігровій формі вчити алфавіт, правопис букв і слів. На рівні постарше це хороший спосіб для запам’ятовування нових виразів і словосполучень. Ігри можуть бути більш творчі і комунікативно-спрямовані (придумати історію, скласти діалог з новими словами і т.д.) і напів-комунікативні, спрямовані на відпрацювання і запам’ятовування нових лексичних одиниць (gap filling, choose the right varian, hangman etc). Також лексичні ігри можуть бути активними, рухливими (що більш переважно при роботі з дітьми) і статичними (особливо це підходить при проведенні уроку онлайн). У них можна грати індивідуально, в парах і в групах. Який би вид ви не вибрали, завжди враховуйте індивідуальні особливості своїх студентів, адже для деяких людей творчий потенціал б’є ключем, а кому-то це може здатися марною тратою часу.
Вчимо алфавіт
Коли студенти тільки на початку шляху оволодіння англійською мовою і ще поки вчаться говорити, можна і потрібно застосовувати різні ігрові методи для того, щоб допомогти їм вивчити букви алфавіту.
«Абетковий тир»
Ця гра дуже сподобається дітям. Для її проведення потрібно написати літери алфавіту на окремих картках і давати учням по черзі кидати м’яч в ці літери. В яку букву потрапить м’яч, на таку і потрібно придумати слово, а можна і кілька. За кожне слово потрібно зараховувати бал, хто більше набрав балів, той і виграв.
«Алфавіт в картинках»
Запропонуйте дітям картинки зі словами на англійській мові. Кожна буква на початку слова – складова англійського алфавіту. Бажано, щоб розташовані вони були в правильному порядку, як в алфавіті. Але деякі букви пропущені. Учням потрібно вгадати, які саме букви алфавіту пропущені. Щоб їм допомогти, запропонуйте інші картинки зі словами, де перша буква – складова алфавіту. Щоб завдання трохи ускладнити, цих карток має бути більше, ніж пропущених букв. Таким чином студентам доведеться перебрати в голові практично всі букви, щоб обчислити потрібні.
Закріплюємо слова
Як відомо, для того, щоб запам’ятати нове слово, потрібно його повторити близько п’ятдесяти разів. Тільки тоді воно збережеться в вашій довгостроковій пам’яті. Зубрити і просто повторювати про себе слова, м’яко кажучи, нецікаво і нудно. Тому застосовуйте на заняттях такі ігри, щоб зробити процес запам’ятовування слів легким і захоплюючим.
«Find the stranger»
Запропонуйте студентам групи слів (від трьох до п’яти слів в одній групі), які б були логічно пов’язані між собою. Але одне слово має бути зайвим. Студентам потрібно знайти зайве слово і пояснити, чому воно не підходить для даної категорії. Таким чином, ви зможете закріпити слова за новою темою і повторити слова по вже пройденим темам. В процесі гри активізуються і розвиваються навички говоріння, логічного мислення і побудови аргументів. наприклад:
Zoo, dog, mouse, cock, cat;
Cheese, coffee, hungry, soup, sausage;
Grey, nose, hair, ear, foot.
Кросворд
Цей ігровий метод роботи підходить практично для будь-якого рівня і віку. Для початкового рівня «definitions» можна давати на рідній мові, а слова вписувати англійською. Для більш високого рівня «definitions» вже потрібно давати на англійській мові. Можна ускладнити завдання і, навпаки, запропонувати студентам вже розгадані слова в кросворді, в якому потрібно давати визначення слів по черзі і вгадувати їх.
Вікторина
Ця гра пробуджує змагальний інтерес. Її доцільно проводити при повторенні або контролі, коли закінчили вчити певну тему. Цю гру можна застосовувати як з дітьми, так і з дорослими, онлайн або оффлайн, при будь-якому рівні володіння мовою і адаптувати під будь-яку тему. Вам потрібно накреслити таблицю, в якій по горизонталі написані категорії питань, тобто вивчені теми, а по вертикалі бали, які студент може отримати за правильну відповідь. У міру збільшення складності питань, кількість балів за правильну відповідь також збільшується. Так, наприклад, за найпростіше запитання можна отримати 1 бал, а за найскладніше 10 балів. Студент обирає категорію і складність питання, ви зачитуєте питання. Якщо відповідь неправильна, можна запропонувати супернику спробувати відповісти на питання. Хто набере найбільше балів, той і виграв.
Як бачите, лексичні ігри на уроці англійської мови можуть бути самими різними за складністю, тематикою, комунікативною спрямованостю і т.д. Деякі вимагають певної підготовки від викладача, а деякі можна проводити абсолютно спонтанно. Деякі ігри можна провести за п’ять хвилин і перейти до іншого виду діяльності на уроці, а для деяких можна відвести цілий урок. У будь-якому випадку, вибирати вам, адже всі види діяльності на занятті повинні бути максимально адаптовані під потреби, рівень і інтереси ваших студентів. Ігри вносять певне розмаїття в навчальний процес і, запам’ятовуючи із задоволенням нову лексику, студентам потім легше застосовувати її в різних ситуаціях спілкування.